In gesprek met een prothese winkel

Standaard

Foto 20-04-15 3 02 45 p.m.
Toevallig bij mij om de hoek blijkt de prothese winkel ‘Westland Orthopedie Shop’ te zitten. In dit winkelpand meten ze de stompen van mensen op en laten de mensen hun nieuwe protheses passen. Verderop in de vestiging in Delft worden dan de protheses op maat gemaakt. Afgelopen maandag 20 april ben ik even deze shop in gelopen. Het tweetalige personeel nodigde me uit om met een kop thee aan tafel te komen zitten, zodat ze uitgebreid mijn vragen konden beantwoorden.
Voor mijn onderzoek is het natuurlijk erg belangrijk om niet alleen de visie van productontwerpers, modeontwerpers en prothese gebruikers te horen, maar ook het verhaal van de prothese makers. De mensen die in de shop werken hebben allemaal een orthopedische of fysiotherapie achtergrond. Daarom konden zij mij alles vertellen over het proces om een prothese op maat te laten maken (meten, gipsen, gieten, passen). Maar ook over het gebruik er van, de problemen, irritaties, enz. De voet blijkt bijvoorbeeld heel belangrijk te zijn voor het balans van de gebruiker. Ook de stalen constructie word hier helemaal op afgesteld.

Ook vroeg ik hen of er wel eens klanten zijn die opzoek zijn naar een nieuw ontwerp. Wat in deze shop dan gebruikelijk is, is om een patroontje op het bovenste plastic stuk van de beenprothese te plakken dat vast komt te zitten aan het bovenbeen. De stalen constructie die van het plastic tot aan de voet vast zit, hangt een beetje af van de soort activiteiten die de gebruiker er mee wil doen. Deze constructie zal hier altijd blijven zitten en qua vormgeving is daar nu nog niks aan te veranderen of toe te voegen. Gek, want mij lijkt het best logisch om deze constructie losse elementen te bevestigen die voor een beetje ‘opsmuk’ zorgen. Dit idee sprak het personeel dan ook erg aan. Losse elementen die je op de prothese kunt klikken en dagelijks kunt aanpassen aan je outfit, zijn volgens hen tot nu toe nooit nog nooit zo verkocht. Volgens het personeel zou het een gat in de markt zijn.

