In gesprek met een modeontwerpster

Standaard

Donderdag 16 april had ik een afspraak met Daisy van Loenhout. Daisy is een oud Willem de Kooning student en modeontwerpster uit Rotterdam. In haar afstudeerproject deed ze net zoals ik onderzoek naar imperfectie. In haar afstudeerproject onderzocht ze haar rol als modeontwerper tijdens het ontwikkelingsproces van een medisch hulpmiddel. In haar project heeft ze zich gericht op één klant, Magda van Es. Magda heeft een lichamelijke aandoening waardoor ze haar hele leven een medisch korset moet dragen. Dit korset zit helaas alleen niet naar wens. Daarom besloot Daisy een persoonlijk medisch korset te gaan ontwerpen, dat helemaal aansluit bij de persoonlijke wensen van haar klant Magda. Haar doel was om het medische imago van het korset om te zetten in een vrouwelijk en verleidelijk ontwerp. Het heeft me erg geholpen om met Daisy af te spreken, doordat ik kon leren van al haar ervaringen over dit zelfde afstudeerproces.

In mijn gesprek met Daisy heb ik haar veel vragen kunnen stellen over de stappen en het proces van haar eigen afstudeerproject. Ook heb ik haar vragen gesteld over haar visie op stigmatisering bij het hebben van een handicap of andere imperfectie. Ook Daisy ziet dit nog steeds als een groot probleem en ook zij ziet dat commerciële merken nog altijd niet hun verantwoordelijkheid hiervoor nemen. Ze werd erg enthousiast van mijn idee om protheses op een nieuwe manier in de markt te plaatsen en zag met haar modeachtergrond ook zeker kansen in het idee om van een prothese een mode accessoires te maken. Ik legde haar mijn idee voor om een losse accessoires te ontwerpen die bevestigd kunnen worden aan je prothese, maar ook gedragen kunnen worden op een ‘normaal’ been. Het was erg leuk om te horen dat zij hier veel potentie in zag. Ik vroeg haar welk merk zij het beste bij dit idee vind horen en ook daar kwam uit dat G-Star een grote kanshebber is. G-Star is een modemerk dat de rauwe kantjes van de mode en reclame industrie op zoekt. G-Star durft veder te kijken dan andere merken, doordat zij naar nieuwe innovatieve manieren zoeken om doormiddel van mode de wereld een beetje beter te maken. Dit zou één van die manieren kunnen zijn. Door als merk een nieuw imago te hangen aan een product en naar gelijkheid te streven door deze in twee vormen uit te brengen. Want het is toch eigenlijk best gek dat een bril het imago ‘intelligentie’ heeft gekregen. Terwijl dit natuurlijk helemaal niks met slechte ogen te maken heeft. Daisy en ik waren het er over eens dat het bij een prothese net zo moeiten kunnen.

