Mindmap

Standaard

Foto 23-03-15 12 36 29 p.m.Omdat mijn onderwerp nog veel te breed was, heb ik een mindmap gemaakt van tekst en beeld waarin ik onderzoek welke richtingen ik binnen het onderwerp ‘protheses’ als eerste interessant vind. Hoogstwaarschijnlijk zijn er nog veel meer interessante richtingen te verzinnen, maar gelukkig kan ik door middel van mijn afstudeeronderzoek daar de komende nog veder achter komen.

Ik ben er achter gekomen dat ik het erg belangrijk vind bij het kiezen van een richting, dat het gebruik van de prothese een functioneel waarde heeft. De borst prothese is bijvoorbeeld niet functioneel en daarom naar mijn mening overbodig. Zo is er al een ontwerper geweest die een badpakkenlijn ontworpen heeft voor vrouwen die één borst hebben laten amputeren. Met deze bikini’s worden de littekens niet verboden op opgevuld, maar juist expliciet zichtbaar gemaakt.
monokini1_thumb_265x398
De gedachte om het litteken niet te verstoppen maar juist zichtbaar te maken vind ik erg mooi, omdat het dragen van dit badpak acceptatie van de imperfectie afdingt bij de drager en bij de omgeving. Toch wil ik me in mijn afstudeer onderzoek gaan richten op de groep mensen die gedongen zijn om een prothese te gebruiken. Een product dat ze helemaal niet leuk vinden, omdat ze waarschijnlijk veel liever gewoon een werkend been of arm zouden willen hebben. Met een litteken kun je leven. Zonder been of arm leven is veel lastiger. Sommige zijn er mee geboren en sommigen hebben er om een reden één af moeten staan. Om deze mensen te helpen wil ik daar als advertiser op inspelen.

fabrication-d-une-prothese-en-lego
Ook het customizen van je eigen prothese met logo vind ik een hele interessante gedachte. Zoals bekend, kun je echt alles maken van lego. De mogelijkheden zijn grenzeloos. Lego is toegankelijk. En dichtbij.

Viktoria-Modesta-010
Bijzondere protheses worden al gemaakt. Natuurlijk nog steeds niet genoeg, maar ze zijn er wel. Het grootste probleem licht hem dan ook bij de toegankelijkheid. Veel mensen kunnen een dure prothese al bijna niet betalen. En om het nog lastiger te maken worden de meeste design protheses alleen voor speciale personen of gelegenheden gemaakt. Niet in elke stad zit er een speciaalzaak om je eigen prothese naar smaak en maat te laten maken. Maar waarom eigenlijk niet? Waarom zit er wel in elke stad een Nike winkel die de nieuwste schoen modellen verkoopt.  Maar zie je in dezelfde winkel niet een schap met protheses staan? Waarom kun je wel zo naar de tattoo shop lopen met je ontwerpje voor je tatoeage om je litteken vol te tatoeëren, maar kun je nergens terecht om een ontwerpje voor je prothese 3D te laten printen? Nike moet toch ook naast customised schoenen, customised protheses kunnen verkopen?

