Het raadselachtige landschap van Rotterdam

Standaard

Foto 09-01-15 3 00 26 p.m.
Gister heb ik een bezoekje aan de kubuswoningen gedaan. De woningen die bekend staan om hun afwijkende vormen en hun vreselijk lelijke gele kleur. Een mooie plek om dus inspiratie te doen voor mijn producten met afwijkende vormen en hopelijk iets mooiere kleuren.

De huizen zijn gebouwd in het jaar 1984 en ontworpen door architect Piet Blom. Zijn idee was om een soort dorp in de grote stad te ontwerpen, een veilige oase waarin zich diverse functies kunnen voltrekken. Kleinschalige bedrijfjes, winkels, een school en een speelruimte voor kinderen beneden op de promenade en het wonen daarboven. Door de schuine ramen hebben de bewonderen een bijzondere kijk op de stad en over het raadselachtig landschap dat is ontstaan door de hoekige vormen van de huizen. Bij binnenkomst valt het op dat de huizen bijzonder klein, zoals verwacht bizar onhandig zijn en een overvloed aan onbenutte ruimte bezit. Ik ben niet lang (1.71m) maar zelfs ik kon op veel plekken niet normaal lopen of staan. Bij het betreden van de trap op de 3e verdieping van de woning, moest ik behoorlijk was moeite doen om mijn hoofd niet tegen een schuine wand of balk aan te stoten. Voor een ‘museum’ zoals ze zichzelf noemen, vond ik het slecht onderhouden en vooral erg vies. Ramen zemen hadden ze duidelijk sinds 1984 niet meer gedaan en de ruimtes waren op een bed, een kaal bureau en een op maat gemaakte bank (op 10 cm hoogte van de vloer) na zo goed als niet ingericht. Een ‘ingerichte museum woning met een interieur dat speciaal ontworpen en gemaakt is om de bezoeker een indruk te geven over het wonen in een kubus’ kun je het vind ik niet noemen.

Of me dit bij het ontwerpen van mijn producten heeft geholpen? Ach, misschien wel. Ik weet nu in ieder geval hoe het niet moet. En ik heb zelf wel een aardig beeld gekregen over hoe is het zelf zou doen. Helemaal anders.

Foto 09-01-15 3 06 03 p.m. Foto 09-01-15 3 05 52 p.m. Foto 09-01-15 2 59 56 p.m. Foto 09-01-15 2 59 24 p.m. Foto 09-01-15 2 58 34 p.m. Foto 09-01-15 2 58 18 p.m.

