Even een paar voorbeelden

Afbeelding

Hier alvast een paar dingen die extreem op mijn zenuwen werken. Jij zal misschien niet eens zien wat ik bedoel, maar voor iemand met een dwangstoornis voor perfectie en netheid is dit ondragelijk. Tot nu toe zijn deze voorbeelden nog altijd achter gesloten deuren gebleven. Zoals ik eerder al had verteld kunnen veel meer mensen dan 2 of 3% van de bevolking last hebben van deze dwang. Gelukkig ben ik dus niet de enige, maar toch weten we het niet van elkaar. Want wanneer jij bij mij op de bank hebt gezeten en opstaat, heb ik het kussen zo snel weer opgeklopt en terug gelegd dat je het niet eens zal merken.

De voorbeelden die ik zometeen aan je geef zijn soms klein, stom, voor de hand liggend of juist heel raar. Wanneer ik in mijn eigen huis ben is de dwang het grootst. Maar ook op plekken waar ik me heel erg thuis voel als bij mijn vriend of mijn ouders is het ook aanwezig. Ook corrigeer ik heel vaak mijn huisgenoten. Niet door het te zeggen, maar door bijvoorbeeld de gezamenlijke spullen recht te zetten. Bijna alle voorbeelden gaan onbewust en direct wanneer ik met iets bezig ben. Maar het kan ook zomaar zijn dat ik ergens tegen aan ben gekomen en later het pas zie. Stel dat ik aan mijn bureau zit kan ik zomaar ineens op springen om aan de andere kant van de kamer iets recht te zetten omdat ik me er aan erger.

VoorNa-1 VoorNa-2 VoorNa-3 VoorNa-4 VoorNa-5 VoorNa-6 VoorNa-7 VoorNa-9 VoorNa-10 VoorNa-11 VoorNa-13 VoorNa-14 VoorNa-15 VoorNa-16

