FILM: The Invention of Lying (2009)

Video

The Invention of Lying is een Amerikaanse film van het jaar 2009, geregisseerd en geschreven door Ricky Gervais en Matthew Robinson. De film speelt zich af in een wereld waar liegen niet bestaat. Iedereen zegt steeds de waarheid, waardoor er vaak wrede en botte opmerkingen worden gemaakt en ook awkward situaties ontstaan. Omdat het begrip ‘liegen’ nog niet was uitgevonden, bestaat er in de film ook geen religie, fictie of fantasie. Alles wat wordt gezegd, geschreven en verfilmd is waar. Niemand kan om de waarheid heen en er bestaat geen schaamte. Er bestaat geen hoop, waardoor er ook veel ongelukkige mensen zijn ontstaan. Ook de reclames die in de film voor komen zijn recht voor zijn raap. Pepsi communiceert op een voor bij rijdende bus: “Pepsi. When they don’t have coke.’ Dat is natuurlijk helemaal waar.
Wanneer de hoofdpersoon in de film ontdekt dat het verzinnen van een leugen de angst voor de dood kan weg nemen en mensen hoop kan geven, ontstaan er vreemde situaties. Want in een wereld waar alleen maar de waarheid word verteld, geloofd men dus ook alles wat er wordt gezegd. Geen rede om te twijfelen of achterdochtig te zijn. De hoofdpersoon went zich hierdoor in allemaal vreemde situaties waar hij van de ene leugen in de andere leugen terecht komt.

 

Als in het echte leven alles waar zou zijn, zou je dan meer of juist minder onder de indruk zijn over wat er gezegd wordt? Naast de feiten is er meer dan je ziet. En het zit in de mens om dingen in te gaan vullen voor ons zelf, om het op deze manier begrijp baar te maken. We snappen bijvoorbeeld niet wat er na de dood is. Daarom proberen we het logisch in te vullen, zodat dit ons hoop geeft en onze angst weg haalt. Wanneer ik niet begrijp waarom mijn vriend niet reageert wanneer ik een lief berichtje naar hem stuur, ga ik voor mezelf invullen waarom hij dat niet doet. Natuurlijk kan dit negatief of positief uitpakken. Dat is aan jou zelf. Maar met vraagtekens blijven zitten is veel vervelender. Zelf probeer ik altijd dingen te begrijpen. Met voorkeur bij mensen. Ik creëer zo veel mogelijk scenario’s om ze allemaal aan elkaar af te wegen. Wat is het meest waarschijnlijk? Wat zegt mijn gevoel? Ik hecht daarom ook juist weer heel veel waarden aan de waarheid. Ik wil weten waar ik aan toe ben. Het in detail willen weten hoe iets zit. En dit gaat denk ik hand in hand samen met mijn nieuwsgierige karakter. Ik kan zelf dan ook totaal niet liegen. Mijn schuldgevoel hierbij is zo groot, dat ik mezelf er alleen maar mee heb als ik het toepas. Mijn behoefte om de waarheid te weten is zo groot, dat ik het niet een ander aan kan doen om deze openheid terug te geven. Linkt allemaal leuk en aardig, maar ook ik zou wel eens wat makkelijker een leugentje willen toepassen wanneer mij dit beter uit komt…

