Catfish

Standaard

Een Catfish is een persoon die zich voordoet als iemand anders en via social media een valse identiteit creëert. Dit doen ze simpelweg doormiddel van foto’s van een ander persoon te gebruiken. Dit fenomeen is in de documentaire (en serie) vastgelegd door Yaniv Schulman (beter bekend als Nev) waarin hij op onderzoek uit gaat om zijn eigen, maar ook de catfish van anderen, te ontmaskeren. In de meeste gevallen blijft het dan ook om een gestolen identiteit te gaan, maar er zijn ook uitzonderingen waarin de persoon echt was wie hij zei dat hij was.

Wanneer iemand er voor gekozen heeft om zich te verstoppen achter een andere identiteit, hebben ze vaak iets te verbergen. In de meeste gevallen durven ze niet zichzelf te zijn en hun eigen uiterlijk openbaar te maken. Hierbij kan het zijn dat de persoon naast het stelen van een identiteit zich wel kwetsbaar heeft opgesteld en wel volledig eerlijk is geweest in de informatie die hij over zichzelf heeft verteld. Iemand zou hierdoor zich juist meer kunnen openstellen omdat hij of zij zich veilig voelt achter het gestolen gezicht.
Maar er zijn ook veel gevallen waarin de persoon verstrengelt is geraakt in leugens, omdat hij zijn eigen leven interessanter heeft willen laten lijken dat het werkelijk is. Hierbij maakt iemand juist misbruik van de identiteitsruil en is de eerlijkheid ver te zoeken.

Eigenlijk is het ook best gek dat we zo veel waarden hechten aan het uiterlijk van de persoon waar we mee communiceren. Als je bent wie je bent en je verteld precies hoe je leven er uit ziet maar onder een ander gezicht, is het toch gek dat we ineens het gevoel hebben dat we met totaal iemand anders aan het communiceren waren. Het is bizar wat social media met ons doet en hoe we in ons hoofd vormgeven hoe een persoon in de werkelijkheid is. Iets wat onmogelijk is. Want de persoon die dit nu lees, zal ook een bepaald beeld van mij krijgen. Met een beetje fantasie val ik in de werkelijkheid ineens heel tegen of juist mee. En toch ben je er van te voren van overtuigd dat je me bij het lezen van mijn blog een beetje beter leert kennen. Alleen via een foto en een paar letters die ik aan elkaar heb geplakt. Ondanks dat ik deze blog voor school schrijf en ik natuurlijk er alles aan doe om tegenover mijn docenten als een slimme en hardwerkende student over te komen, ligt het echte verhaal natuurlijk altijd veel genuanceerder.
Wie ik echt ben, weet je niet.

