Modemerk gaat met de billen bloot

Standaard

Niet iedereen beseft altijd hoe geregisseerd reclame in de werkelijkheid is. Met nadruk op de advertenties in modebladen, worden vrouwelijke (en mannelijke) lichamen flink geretoucheerd. Stiekem weten we dit allemaal wel een beetje. Toch vergissen veel vrouwen zich hier nog steeds in, waardoor er in de wereld een verknipt beeld ontstaat over schoonheid en perfectie. Onzekerheid treed hier bij op, wat door de maatschappij naar mijn mening flink onderschat wordt. Zo vervreemd ons beeld over schoonheid steeds meer van de werkelijkheid. Hier maken tot nu toe alle modemerken, en daarbij ook de advertisers (als die er tenminste aan te pas zijn gekomen), schuldig aan.

Het Amerikaanse modemerk American Eagle heeft dezen week besloten om voor haar lingerielijn Aerie geen gebruik meer te maken van Photoshop. “We always keep it real. No supermodels. No retouching. We think the REAL you is sexy”, luidt de boodschap op Instagram. “Ze zijn nog steeds modellen en ze zijn nog steeds mooi, maar ze lijken wat meer op ons”, zegt Aerie’s style & fit expert Jenny Altman. “We hebben de eerste stap gezet en hopen dat meiden van over de hele wereld hun eigen schoonheid zien door de campagne.”

Natuurlijk volle benen, cellulitis op de billen of wat echtra spek op de buik. American Eagle laat met zijn campagne zien dat oprechte reclame die transparant is in zijn communicatie werkt. Of zelfs beter werkt. Want  de verkoop is sinds dien met 9% gestegen. We kunnen de conclusie dus wel trekken dat de wereld echt behoefte heeft aan meer oprechtheid.

727994  aeriereal_1_1200
American-Eagle-Aerie-Real-Beauty-Campaign

Advertenties