De definitie

Standaard

Keer op keer als men mij vroeg wat voor minor ik volg, liep ik tegen het zelfde probleem aan. “Hoe-ga-ik-dit-in-godsnaam-uitleggen?!” Neem een voorbeeld aan mijn ouders. Dat we op de kunstacademie niet de hele dag aan het knippen en plakken zijn, is al niet voor iedereen te begrijpen. Maar definiëren wat het begrip hacking voor mij betekend, heb ik tot verkort nog best wel lastig gevonden. Gelukkig kreeg ik in het eerste kwartaal dan ook de ruimte om dit op eigen houtje te gaan onderzoeken.

Het begrip hacking is dan ook breed te interpreteren. Wat het toepassen van hacking onder andere zo interessant maakt, is dat deze mentaliteit op allerlei verschillende vakgebieden een verrassende wending kan geven. Voor mij is hacking een expressie, waarmee systemen in het creatief denkproces kunnen worden doorbroken en ook het traditionele reclamebeeld in zijn routine kan veranderen. Door het bestaande systeem buiten zijn traditionele context te gebruiken en onze boodschap in een ander jasje te steken, kunnen wij als advertisers nieuwe gedachtegangen bij de ontvanger creëren. Voor mij is hacking dan ook een soort zoektocht, door keer op keer een gaatje vinden om het huidige systeem binnenstebuiten te kunnen trekken.

