How honest do you dare to be?

Standaard

In mijn werk maar ook als persoon, ben ik altijd opzoek naar diepgang en zingeving. Zoals ik al eerder op mijn blog vertelde, ben ik iemand die graag andere mensen bestudeerd. Wat ze doen, hoe ze denken, hoe ze met elkaar omgaan en vooral hoe ze op iets reageren. Ik hou er namelijk van om dingen van verschillende kanten te bekijken en in te verplaatsen. Deze emoties te begrijpen en vervolgens te gebruiken in mijn werk.
Tijdens mijn loopbaan als advertiser valt het me op dat het sociale aspect vaak ontbreekt. Het verplaatsen in een doelgroep komt hier wel van pas. Maar een eerlijke en oprechte boodschap vertellen waar mensen ook echt beter van worden, komt maar zelden voor.
Met mijn kritische blik op de mensheid wil ik met mijn werk de routine van mensen doorbreken en ze aan het denken te zetten met een vorm van communicatie, die ze doet in zien hoe iets beter of ook anders kunnen dan ze vooraf gewend zijn. Hun gewoontes in twijfel te laten trekken en hun hersens aan het denken te laten zetten over een bepaald onderwerp. Hiermee wil ik iets goeds bijdragen, mensen helpen of mensen ergens bewust van maken.

Afgelopen week besprak ik samen met Jojanneke mijn onderzoek naar ‘Random Acts Of Kindness’ en het begrijpen van mensen die niet zo beleeft, vriendelijk of oprecht zijn. Op deze manier kwamen we op het idee om dagopdrachten te formuleren waarin ik een breed onderzoek doe naar oprechtheid, beleefdheid en ‘goed’ gedrag. Hoe voelt het om iets te doen voor een ander? En hoe wordt hier op gereageerd? Hoe voelt het om de oprechtheid van andere mensen te misbruiken? En hoe wordt hier dan op gereageerd? Willen mensen wel de waarheid horen? Wat is er uiteindelijk nodig om een transparantie boodschap te communiceren? Hoe wordt dit het beste gewaardeerd? Werkt dit eigenlijk wel? Doormiddel van deze serie opdrachten (die ik vooraf voor ga formuleren), hoop ik aan het eind van mijn onderzoek iets meer te weten te zijn gekomen over het menselijk gedrag en het communiceren van een transparante boodschap.

