Richting: Social Hacking

Standaard

10676369_726138190773202_7429470195199374865_n

Mensen bestuderen is wat ik het liefste doe. Wat ze doen, hoe ze denken, wie ze zijn en vooral hoe ze reageren. Niet elke ontdekking is positief, maar brengt me daarna wel weer tot een nieuw inzicht. Met een beetje empatisch vermogen probeer ik me te verplaatsen in een ander. Ik hou er van om dingen van verschillende kanten te bekijken, wat soms zelfs verwarrend kan werken op mijn eigen denkvermogen. Begaan met andere mensen, waardoor ik soms zo met andere bezig kan zijn, dat ik mezelf helemaal vergeet. Het liefst maak ik dan ook werk waarin ik zelf neutraal in kan staan. Dat ik mezelf wegcijfer zie ik zelf vaak niet als een probleem. Naar mijn mening ligt het probleem namelijk heel ergens anders. Als we allemaal een beetje mee zouden buigen en iets meer voor een ander zouden doen, zouden we hier allemaal beter van kunnen worden. Het feit dat mensen zich weigeren aan te passen of ook maar iets voor een ander zouden doen, vind ik onbegrijpelijk. Rekening met elkaar houden of elkaar accepteren zoals we zijn hoeft naar mijn mening geen enkele moeite te kosten.

Tijdens mijn studie advertising heb ik dit sociale aspect vaak gemist. Het verplaatsen in een doelgroep komt hier wel van pas. Maar een eerlijke en oprechte boodschap vertellen waar mensen ook echt iets aan hebben, komt helaas zelfden voor. Daarom wil ik mij tijdens deze minor richten op dit sociale aspect. Dit onderzoek is breed en kan dan nog alle kanten op. Hiermee wil ik een soort beweging creëren waardoor mensen over een onderwerp gaan nadenken. Met als eindresultaat; reclame die op je emotie en herkenning in speelt, waardoor mensen zich ergens mee kunt identificeren. Ze in hun routine te overvallen met iets wat ze denken te kennen, maar toch niet hadden verwacht. Op deze manier hoop ik iets toe te kunnen bij te dragen. Misschien minimaal, maar het is zeker het proberen waard.

Je raad het al, je hebt te maken met een perfectionist. Eéntje die bang is om fouten te maken. En zoals verwacht, wil deze perfectionist alles in het leven ‘goed’ doen. Nu denk je misschien, “pfff heilig boontje”. Misschien. Maar geloof mij, ik ben er zo één die zichzelf in gedachte voor de trein gooit wanneer ik per ongeluk een fout maak. Oke, je moet me nu natuurlijk niet te letterlijk nemen want ik heb zeker niet suïcidaal.
De wereld is wreed, egoïstisch en asociaal. Iets waar ik bijna dagelijks door de mensheid aan wordt herinnert. Soms sta ik zo versteld, dat ik me er gewoon geen houding meer aan weet te geven. Iets waar ik eigenlijk niet trots op ben. Want als zij het niet doen, dan moet ik het zelf maar doen. Zoals SIRE ooit zo mooi zei: ‘De maatschappij, dat ben jij.” Dat ik een linkse politieke voorkeur heb is misschien al snel duidelijk. Maar eigenlijk ben ik er meer van overtuigd dat je bij alles een middenweg moet vinden. Dus laten we zeggen dat dit mijn paarse visie op de mensheid is.

