Gathering and using information Hacking & Advertising

Standaard

In elk vak is het belangrijk dat je goed weet wat je zegt en waar je mee bezig bent. Je moet je verdiepen in het onderwerp, of dit nu theoretisch of praktijk gebonden is. Om deze tot deze kennis te beschikken is onderzoek van groot belang. Maar ook de manier waarop je dit onderzoek uitvoert is belangrijk. Want niet elke vorm van onderzoeken zal het zelfde resultaat bieden. Je moet je dus vooraf goed verdiepen in waar je naar op zoek bent om zo effectief en doelgericht mogelijk je kennis op te doen.
In de reclame wereld is dit net zo. Wanneer je een boodschap wilt communiceren, moet je jezelf eerst verdiepen in het onderwerp en de doelgroep. Alleen op deze manier kun je instaat zijn succesvol een verhaal te vertellen, wat relevant en op de waarheid gebaseerd is.

‘Gathering and using information’ om een hack toe te passen op commercieel gebied, kan een hele verrassende wending (aan o.a. reclame) geven. Hierbij gebruik je de actuele informatie die je verzameld hebt, om in te haken op bijv. behoeftes, trends of probleemstellingen van dat moment. Door deze informatie te gebruiken kun je de doelgroep met een ‘nieuwe’ en relevante boodschap verrassen.
Een voorbeeld case waarin een groot merk slim gebruik heeft gemaakt van het bereik van een heel ander merk, is van de Ikea. Door zich te verdiepen in wat er leeft onder de doelgroep en zijn behoeftes, heeft de Ikea gebruik gemaakt van de service van het populaire AirBNB. Want de Ikea in Australië had namelijk iets slims bedacht. In deze samenwerking hebben ze het mogelijk gemaakt, om via AirBNB een slaapkamer in de Ikea te boeken. Er was keuze uit drie verschillende kamers, waar je met een groep van vier mensen kon overnachten in de nacht van 31 augustus op 1 september. De kosten waren acht euro voor een nacht, omdat dat helaas verplicht was bij AirBNB. De Ikea zelf, verdiende hier niks aan en ontving vooral veel waardering van zijn doelgroep.

Zie in dit filmpje meer over deze case:
http://www.dailymail.co.uk/embed/video/1114247.html

Een ander tof idee waar bureau N=5 namens KPN mee kwam afgelopen week, was de ‘Pocket Plus’. Tijdens de lancering van de nieuwe iPhone 6 in Amsterdam, reed KPN met een ‘kledingreparateur’ op een bakfiets rond. KPN haakte hiermee in op het probleem waar de de iPhone 6 gebruikers voor vreesde: een te kleine broekzak voor de gloed nieuwe Apple telefoon. Door zich goed te verdiepen in de behoeftes van de doelgroep en goed onderzoek te doen naar wat er op dat moment speelt, kon KPN vele Apple gebruikers tijdens het wachten op hun nieuwe aankoop verblijden met een grotere broekzak. En dat natuurlijk allemaal voor niets!

Zie in dit filmpje meer over deze case:

Advertenties