Hacking & Advertising

Standaard

Een spannende combinatie van twee ‘verschillende’ werelden. Mijn eerste officiële onderzoek naar deze twee werelden en het begrip hacking gaat dan ook van start bij Wikipedia: “Hacken is het vinden van toepassingen die niet door de maker van het middel bedoeld zijn.” En dit is precies wat wij bij advertising nodig hebben. Naar mijn mening hoor je met reclame mensen te verrassen. Mensen overvallen met iets wat ze niet hadden zien aankomen en laten zien hoe dingen ook anders kunnen. Uit een onverwachte hoek met een relevante boodschap, waardoor de doelgroep even uit zijn routine wordt geholpen.

Voorbeelden van het toepassen van hacking binnen advertising zijn uiteenlopend. Zo is de meest gebruikelijke vorm; het hacken van de middelen waarmee je kunt communiceren. Zo zou je bijvoorbeeld een lantarenpaal kunnen gebruiken als projector, om bijvoorbeeld een commerciële boodschap op straat te communiceren. De lantarenpaal kennen we puur voor het verlichten van de staat om onder andere meer veiligheid te creëren. Het communiceren van een commerciële boodschap is daarom een hack, omdat deze de lantarenpaal hier oorspronkelijk helemaal niet voor bedoeld is. Andere voorbeelden van het hacken van middelen zie je hier:

c3f7ba28fcaefc3e78994dee8feb0e43

6ca5d1c02a47ebf893d11937cf5c9d3d

16089f72ec1b8c3e8fbfc2e28983b325

Een ander voorbeeld is de “The Bible Of Barbecue” van het merk Tramontina, in samenwerking met het reclame bureau JWT. In deze case wordt een boek gehackt tot een soort leermeester voor het perfecte BBQ resultaat. In dit boek worden verschillende tools aangeboden om samen met Tramontina dit resultaat te behalen.

Check de gehele case:

Een voorbeeld dat dit jaar veel bekendheid heeft gekregen is de “Sweetie” campagne van bureau Lemz. In deze case heeft een klein team maanden lang in het diepste geheim gewerkt aan het creëren van een virtueel minderjarig webcam meisje. Dit meisje hebben ze op verschillende pornowebsites voor pedofielen laten ‘mee draaien’ tussen alle andere meisjes. Hiermee hebben ze duizenden pedofielen in de val kunnen lokken en kunnen vervolgen voor hun vreselijke daden. Ze hebben hiervoor niet de websites digitaal gehackt, maar een andere manier gevonden om binnen te dringen in de besloten wereld van de kinderprostitutie.
Check de gehele case:

Ook de campagne “Inglorious Fruits And Vegetables” van de supermarkt Intermarché bevat een opvallende hack. Zo wordt er doormiddel van onze groeiende consumptie maatschappij een onschatbare hoeveelheid aan groente en fruit weg gegooid, dat qua uiterlijk niet voldoet aan ons ideaalbeeld over eten. Supermarkten maken vooraf dan ook een strenge selectie over welke appel en peer er in onze ogen lekkerder uit ziet. Op deze manier blijven ze niet met deze producten zitten, wanneer wij keer op keer de mooiste appel er tussen uit vissen. En de rest? De rest wordt zonder pardon regelrecht de container in gegooid.
Deze campagne maakt een eind aan deze voedselverspilling door een aparte campagne op te zetten, speciaal voor de ‘lelijke eendjes’. Voor een kleiner prijsje kun je vanaf nu een net zo lekkere wortel kopen, alleen dan met wat extra verrassende uitstulpingen. Naar mijn mening een super vette case waar er goed gekeken is naar de probleemstelling en waarbij ons ideaalbeeld van voedsel gehackt wordt.
Check de gehele case:

Naar mijn mening maakt hacking reclame interessanter. Het wordt spannender, uitdagender en vaak zelfs leuker. Want reclame is normaal gesproken per definitie niet leuk. Hacking kan er voor zorgen dat de boodschap die we willen communiceren relevanter en verrassender wordt.

Advertenties